فایل Robots txt چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ مه ویژن | theme-market

در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحاتی که علاقه‌ای به نمایش آن‌ها در نتایج گوگل نداریم از فایل robots.txt کمک می‌گیریم و آدرس این گونه صفحات را از دسترس خزنده‌های گوگل خارج می‌کنیم. توسط این فایل شما می‌توانید مشخص کنید که گوگل چه قسمت‌هایی از سایت شما را ایندکس کند و درواقع می‌توانید گوگل را کنترل کنید. توسط این فایل قسمت‌های محدود و مشخص از سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس می‌شود. درواقع توسط این قسمت مشخص می‌شود که گوگل به چه قسمت‌هایی دسترسی داشته باشد و سراغ محتوای غیر مرتبط نرود. اگر می‌خواهید نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید، پس باید از این فایل استفاده کنید.

طراحی وب سایت شرکتی چیست؟

به عنوان مثال در بسیاری از سایت‌ها بخشی تحت عنوان پروفایل کاربران وجود دارد که نمایش این پروفایل‌های کاربری در نتایج گوگل هیچ ترافیکی برای سایت مورد نظر ایجاد نمی‌کنند. بدین ترتیب و با نوشتن این دستورالعمل‌های ساده می‌توانید فعالیت ربات‌ها در وب سایت خود را محدود کرده و کنترل کاملی بر آن داشته باشید. فقط فراموش نکن من بارها در آموزش سئو وبین سئو گفتم که site map سایت مپ ات را هم داخل robots.txt به گوگل معرفی کن. یک فایلی هست به نام robots.txt، می گذاری اش در روت هاستت و این جوری به آنها دستور می دهی. در این فایل اول با user agent مشخص می کنی که با کدام ربات داری صحبت می کنی و می خواهی به کی دستور بدهی. بعد با allow , disallow می گویی که به چی دسترسی داشته باشی و به چی دسترسی نداشته باشی.

  • فایل‌های robots.txt برای خزنده‌های وب موتورهای جستجو مانند Google مرتبط هستند.
  • جلوگیری از دسترسی به یک سری از آدرس های سایت به معنای پاک شدن آنها از ایندکس گوگل نخواهد بود.
  • البته که این دستورالعمل ها می تواند بسیار بیشتر از این حرف ها باشد اما نباید جزء به جزء دستور در آن وارد کنیم.
  • در نتیجه، آدرس URL و احتمالاً سایر اطلاعات عمومی در دسترس مانند متن انکرتکست در پیوندهای صفحه همچنان می توانند در نتایج جستجوی Google ظاهر شوند.
با مسدود کردن صفحات بی‌اهمیت با robots.txt، گوگل بات می‌تواند بیشتر بودجه خزشِ شما را صرف صفحاتی کند که واقعاً مهم هستند. در این دستور شما زمان تاخیر را هم به ربات ها اعلام می کنید؛ البته این دستور برای رباتی مانند Googlebot قابل اجرا نیست و برای انجام آن باید از ابزاری مانند گوگل سرچ کنسول بهره بگیرید. Crawl-delay به موتور های جستجو دستور می دهد که صفحه ای را با تاخیر ایندکس کنند؛ این دستور زمانی کاربرد دارد که صفحه شما دارای مشکل است و می خواهید آن را برطرف کنید. به طور کلی، دو نوع دستور برای این فایل ها داریم؛ اولین دستور برای محدود کردن موتور های جستجو از کراول کردن است و دومین دستور هم برای اجازه دادن به موتور های جستجو برای کراول کردن خواهد بود.

اکثر مجله خبری تم مارکت‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند. Robots.txt در واقع یک فایل واقعیست، در حالی که robots و x-robots جز داده های متا هستند. فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند. فایل Robots.txt فایلی برای گزارش ساختار صفحات وب به ربات‌های کراولر است تا بدانند کدام صفحات باید در موتورهای جستجو نمایش داده شوند و کدام صفحات نمایش داده نشوند. این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند.

نمونه هایی از آدرس های معتبر و غیرمعتبر در فایل robots.txt

اما برگردیم به بحث اصلی در مورد تعداد کلیک خور شدن و رشد کردن توی گوگل. زمانی که می‌خواهید یک URL را مسدود یا اجازه ورود دهید، فایل‌های Robots.txt کمی پیچیده می‌شوند چون با استفاده از تطبیق الگوها (Pattern-matching) می‌توانند طیف وسیعی از URLها را پوشش دهند. علاوه بر این شما می توانید با خالی گذاشتن فایل نیز این کار را انجام دهید. در صفحه ظاهر شده تنها یک گزینه وجود دارد که می توانید آن را تغییر دهید و این گزینه Crawl rate می باشد.

http://asusmag.ir