فایل‌ robots txt چیست؟ 5 تاکتیک سئو برای فایل‌ robots.txt | theme-market

به عنوان مجله خبری تم مارکت، اگر محتوای دانلود شده به جای قوانین robots.txt HTML باشد، گوگل سعی می کند محتوا را تجزیه کند و قوانین را استخراج کند و هر چیز دیگری را نادیده بگیرد. فایل ربات این پتانسیل را دارد که بخش‌هایی از وب‌سایت را برای موتورهای جستجو از دسترس خارج کند. از آن جایی که فایل Robot.txt یک فایل متنی ساده است، ایجاد کردن آن کار دشواری نیست؛ برای انجام این کار نیاز به یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad دارید.

  • این دستورات به پایشگر Bingbot (ربات پایشگر بینگ) اعلام می کند که صرفا یو آر ال /example-subfolder/blocked-page.html را پایش نکند.
  • گوگل این گونه می تواند وب سایت را از دید موبایل فرندلی بودن بررسی نماید.
  • دلیل اول این است که شما نمی خواهید درباره تنظیماتی که برای خزیدن ربات های موتورهای جستجو در وب سایت خود اعمال کرده اید ابهامی وجود داشته باشد.
  • بروزرسانی‌های پیاپی این فایل اگرچه در روند فعالیت سایت شما به ظاهر تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند منجر به پیچیده شدن فرآیند دسترسی خزندگان و ربات‌ها به سایت شما شود.
  • نداشتن یک فایل ربات، بهتر از داشتن یک فایل ربات خراب است چون می‌تواند آسیب شدیدی به سئو سایت‌تان بزند و رتبه‌ی شما را در صفحه نتایج گوگل پایین بیاورد.

بهترین روش برای انجام اینکار معرفی آدرس نقشه سایت در داخل گوگل سرچ کنسول است. برای انجام اینکار پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله “صفر تا صد نقشه سایت” را مطالعه کنید. اگرچه برخی از ربات‌ها به دستورات موجود در این فایل توجهی نمی‌کنند. اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند.

فایل robots.txt چگونه است؟ یک نمونه فایل ربات

چرا که وردپرس این قابلیت را دارد که در به کارگیری از متا تگ ربات ها عملکرد مناسبی از خود نشان دهد. اگر تعداد صفحات ایندکس شده چیزی فراتر از تصور و انتظارتان بود در این حالت احتمالا به یک فایل robots.txt با قوانین و محدودیت‌های مشخص نیاز دارید. اگر صاحب یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کمی هستید، با مراجعه به سرچ کنسول وبسایت‌تان می‌توانید تعداد صفحاتی از سایت‌تان که توسط گوگل ایندکس شده‌اند را در بخش Coverage مشاهده کنید. همچنین بهتر است دستورالعمل‌های هر موتور جستجو را بخوانید تا مطمئن شوید دستوراتی که می‌نویسید برای همه موتورهای جستجو کار می‌کنند.

http://asusmag.irبنده پیشنهاد می کنم برای این کار از افزونه استفاده نکنید و صفحات را با دستور htaccess ریدایرکت کنید تا یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنید چون همونطور که گفتم افزونه ها ممکن است در این تعداد صفحات دچار مشکل شوند. مخصوصا اینکه بقیه مقالات اصلا توضیح نداده بودن که چطوری میشه به این فایل دسترسی داشت و کجای هاست هستش. این مقاله به کوشش رامین محمودی، حسین بابائی، صفیه منتظری و دیگر اعضای تیم نوین تولید شده است. تک‌تک ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری هر چند کوچک در بهبود کیفیت وب فارسی داشته باشیم.

ثبت نظر

در واقع در این مثال موتورهای جستجو به لینک گفته شده دسترسی پیدا می کنند. زمانی که مانند این مثال دستورالعمل سایت به صورت دقیق مشخص نیست آنها سعی می کنند که کمترین محدودیت را برای دسترسی به صفحات مختلف اعمال کنند. دستورالعمل Allow در داخل فایل robots.txt دقیقا در مقابل دستورالعمل Disallow قرار می گیرد.