فایل robots txt چیست؟ آموزش ساخت فایل ربات سایت | theme-market

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که فایل Robots.txt چیست؟ همچنین نحوه بهینه سازی فایل robots.txt برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. من یک وبسایت با ورد پرس ساختم و بعد از قرار دادن تعدادی مطلب تیک اجازه بررسی محتوا توسط موتور های جستجو را برداشتم. هفته اول تعداد بازدید سایت عالی بود ولی بصورت ناگهانی افت کرد و الان به صفر رسیده. تم رو عوض کردم و در گوگل وبمستر هم سایت رو ثبت کردم اما افزونه یوست هنوز پیغام میده که سایتتون ایندکس نمیشه.در سایت وبمستر تولز هم برای نقشه ی سایت ارور میده!

پس برای اینکه در دنیای تجارت بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید باید تمام مسائل را موردمجله خبری تم مارکت قرار دهید. شما توسط فایل Robots.txt می‌توانید به‌راحتی سئو سایت خود را بالا ببرید. این کار سبب می‌شود با زیادتر شدن محتوای سایتتان بتوانید روی آن مدیریت بهتری داشته باشید و مثل یک وب‌مستر حرفه‌ای آن را کنترل کنید. بنابراین این ربات در بالا رفتن سئو سایت اهمیت فراوانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

Robots.txt و وردپرس

یکی دیگر از کارهای سئو فنی مربوط به فایل روبوتس است.فایل Robots.txt یکی از فایل‌های مهم در سایت‌ها است. با استفاده از آن می‌توان به موتورهای جست‌وجو اعلام کرد که چه محتوا و صفحاتی را برای ایندکس شدن بررسی نکنند. با این فایل شما می‌توانید محتواهایی که نمی‌خواهید توسط موتورهای جستجو بررسی و در نتایج جستجوها نشان داده نشود را مشخص کنید. یکی از نکات قابل توجه در ایجاد این فایل، ایجاد نام فایل با حروف کوچک است. به ویژه در سیستم عامل لینوکس اگر برخی از حروف فایل بزرگ باشند، موتور جستجو امکان دریافت فایل را نخواهد داشت. طراحی سایت آرایشگاهی یا طراحی سایت سالن زیبایی مقوله‌ای است که اخیراً بسیار مورد توجه قرار گرفته است و دلیل آن نیاز آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی به ارائه خدمات در قالبی جدید و نوآورانه است.

  • وقتی ربات‌ها می‌خواهند صفحه‌هایی از سایت را بررسی کنند، اول فایل Robots.txt را می‌خوانند.
  • یک user-agent می تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین مجموعه دستوری است که با یک user-agent مشخص مطابقت دارد.
  • بهترین روش برای اینکار استفاده از ابزار تست فایل robots.txt گوگل سرچ کنسول است.
  • علاوه بر این یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو بیان می کند که نقشه سایت XML در کجا واقع شده است.
  • هرچند ما اعتقاد داریم بهترین راه برای معرفی نقشه سایت با استفاده از ابزار سرچ کنسول به گوگل است.
با درج اطلاعاتی خاص در این فایل شما می تونین به ربات های موتورهای جستجو بگین که کدوم صفحه، کدوم فایل و کدوم بخش های سایت شما رو دیده و اون ها رو ایندکس کنه و کدوم صفحات رو نادیده بگیرن. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، می‌توانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند. در واقع با این کار به ربات‌ها می‌گویید کدام صفحه‌ها اصلاً در اولویت شما نیستند. حتماً شما هم نمی‌خواهید که ربات خزنده‌ گوگل برای مشاهده و ایندکس محتوای تکراری و کم ارزش، سرورهای شما را اشغال کند.

کدام یک بهتر است؟ Robots.txt یا noindex؟

با وجود این که امروزه تمامی موتورهای جستجو به این دستورالعمل ها احترام می گذارند ولی باید توجه داشت که پیروی از آنها برای هیچ یک از موتورهای جستجو اجباری نیست. توجه داشته باشید که فایل Robots.txt تنها یک دستورالعمل اختیاری است که ممکن است برخی از موتورهای جستجو اقدام به اجرای آن نکنند. شما نمی خواهید که موتورهای جستجو در بخش های admin وب سایت شما بخزند. این مسئله به خصوص زمانی که قصد راه اندازی ویژگی های جدید در وب سایت خود را دارید بیشتر از قبل خود را نمایش می دهد و تاثیر بیشتری روی سئو سایت شما می گذارد. با این حال باید توجه داشته باشید که گوگل از امکان تعریف یک crawl rate یا نرخ خزیدن که به آن نرخ درخواست نیز گفته می شود پشتیبانی می کند که شما می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل به آن دسترسی داشته باشید. در غیر این صورت موتورهای جستجو در زمان تجزیه فایل robots.txt سردرگم می شوند.

http://asusmag.ir