فایل robots txt و تاثیر آن بر سئو وب‌سایت ادمین سایت | theme-market

اما باید حواستان باشد که این مجله خبری تم مارکت‌ها زبان آدمیزاد سرشان نمی‌شود! یعنی همینطور مثل چی سرشان را می‌ندازند پایین و سر تا پای سایت را بررسی می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم ربات‌ها گوگل چیزهایی را که دوست نداریم هر کسی ببیند را برمی‌دارند می‌برند در سرورهای گوگل ذخیره می‌کنند و به عالم و آدم نشان می‌دهند.

http://asusmag.ir

برای مثال، در وبسایت‌های خبری که همیشه در حال انتشار خبر و به‌روزرسانی اخبارشان هستند ربات‌ها با سرعت بیشتری صفحات را بررسی و ایندکس می‌کنند. با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند. اما اگر مسیرها و دایرکتوری‌ها را دیس‌آلو کنید این ربات‌ها صرفا می‌توانند صفحه‌ی دایرکتوری را ببینند و امکان دیدن سایر صفحات و وب‌پیج‌ها وجود ندارد. توجه داشته باشید که حتما از یک صفحه‌ی 404 یا صفحات مشابه برای دایرکتوری‌هایی که قرار نیست ایندکس شوند اما وجود دارند استفاده کنید. فایل robots.txt فایلی جهت مشخص کردن دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت است. 5 تاکتیک سئو برای کاهش ریسک این فایل در این مقاله اموزشی سئو آمده است.

عوامل بسیاری در سئوی سایت تاثیرگذار هستند که امنیت سایت نیز یکی از مهم ترین هاست

نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات مربوط به تگ ها و نویسنده ها در وب سایت شما بخزند. نمی خواهید که موتورهای جستجو صفحات جستجوی داخلی وب سایت شما را بخزند. حتی اگر شما در حال حاضر نقشه XML سایت خود را در کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهای Webmaster موتور جستجوی بینگ نیز ارسال کرده اید باز هم به شما پیشنهاد می کنیم حتما از این قابلیت بهره مند شوید.

  • وب‌مسترهای موفق همواره عملکرد و تغییرات این ربات‌ها را دنبال کرده و مطابق با استانداردهای آنان پیشروی می‌کنند.
  • به این معنی که اگر شما به ریشه هاست سایت خودتان مراجعه کنید فایلی تحت عنوان robots.txt را پیدا نخواهید کرد.
  • چگونه یک فایل robots.txt ایجاد کنیم؟قوانین قالب و مکان1- نام فایل باید robots.txt باشد.
  • نقشه سایت یا سایت مپ یک فایل با پسوند XML است که تمام محتواهای مهم روی یک سایت را فهرست می‌کند و نحوه ارتباط صفحات مختلف را نمایش می‌دهد.
  • اگرچه تمامی موتورهای جستجو اصلی توجه ویژه ای به این فایل دارند ولی با این حال موتورهای جستجو می توانند برخی از دستورالعمل های شما در این فایل را نادیده بگیرند.

دلیل دیگر این است که موتورهای جستجوی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به اندازه گوگل در این خصوص بخشنده نباشند. دستورالعمل های فایل robots.txt تنها برای دامنه یا زیردامنه ای که در آن قرار دارد اعمال می شود. برای یک ربات خاص مانند ربات گوگل تنها یک گروه از دستورالعمل ها معتبر است. داشتن چندین گروه از دستورالعمل ها برای یک موتور جستجو می توانند باعث سردرگم شدن آنها شود. حتما باید برای هر موتور جستجو یک گروه از دستورالعمل ها را تعریف کنید. به همین علت نیز در ادامه نحوه عملکرد برخی از مهم ترین این موتورهای جستجو را به شما معرفی میکنم.

آخرین نظرات

حالا که با مهم‌ترین دستورات مورد نیاز در فایل robots آشنا شدید، بد نیست نکاتی را یادآور شویم که خیلی از وبمستران به اشتباه انجام می‌دهند و همین اشتباهات کوچک اتفاقات خیلی بدی را در سئو سایت آن‌ها رقم می‌زند. برای جلوگیری از دسترسی ربات‌ها چند راه مختلف وجود داره که در انتهای مقاله توضیح دادیم. می‌تونید از سرچ کنسول دوباره درخواست ایندکس بدید، نقشه سایت رو دوباره بررسی و آپلود کنید. مثلاً می‌توانید بررسی کنید آیا ربات مخصوص تصاویر گوگل به یک صفحه خاص دسترسی دارد یا نه. امکان به همان صفحه اجازه دسترسی ربات وب را داده باشید اما ربات تصاویر مجاز به دریافت تصاویر و نمایش آن در نتایج جستجو نباشد. فایل Robots.txt یا فایل ربات ساز یکی از موارد مهم در چک لیست سئو تکنیکال است که فعالیت‌ ربات‌های جستجوگر جهت ایندکس صفحات مختلف یک وب سایت را کنترل و مدیریت می‌کند.

فایل Robots.txt چیست؟ چه تاثیری بر سئو دارد؟