راهنمای آسان برای ایجاد نقشه سایت sitemap آموزش سئو در وب برتر | theme-market

فایل XML اطلاعات را به نحوی نمایش می‌دهد که برای موتورهای جستجو ساده‌تر باشد. در ادامه جزییات این فایل ایکس ام ال را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. نقشه‌های سایت XML شاخص‌گذاری را تضمین نمی‌کنند؛ آنها فقط URLهایی که شما برای خزیدن و ایندکس در موتورهای جستجو می‌خواهید پیشنهاد می‌کنند. مهم است که از نظر ساختاری تناسب خوبی بین فایل Sitemap و Robots.txt وجود داشته باشد. برای مثال اگر صفحه‌ای را در فایل Robots.txt بلاک کرده‌اید یا از تگ noindex برای یک صفحه استفاده می‌کنید‌، پس نباید لینک آن صفحه هم در سایت‌مپ باشد. زمانی که نقشه سایت خود را در گوگل ثبت می‌کنید، باید بخش Submited sitemsp سرچ کنسول خود را مانند تصویر زیر ببینید.

http://asusmag.ir

اگر بلد نیست سایپ مپ ایجاد کنید، اصلا نگران نباشید، ما صفر تا صد ایجاد نقشه سایت را هم در سایت های وردپرسی و هم در سایت هایی که با زبان های php و asp ایجاد شده اند، آموزش خواهیم داد. چون در این صورت سئو سایت شما بهتر کار می‌کند ، بنابراین بیشتر در دید گوگل خواهید ماند. نقشه شما به احتمال زیاد در site.com/sitemap.xml پیدا خواهد شد . اما بستگی به CMS سایت و برنامه ای که برای ایجاد نقشه سایت استفاده شده است دارد .

  • اگر صفحه‌ای یا صفحاتی را در robots.txt مشخص کرده‌اید تا خزش نشوند یا از برچسب ″noindex″ در متا تگ صفحه‌ استفاده می‌کنید، نباید آن صفحه در نقشه سایت شما وجود داشته باشد.
  • منو‌هایی که در قسمت بالایی سایت می‌بینید، نوعی سایت مپ HTML هستند.
  • یکی از بهترین افزونه های ساخت نقشه سایت یا sitemap در وردپرس افزونه Yoast SEO می‌باشد.
  • ایراد استفاده از این گونه سایت مپ ها در داینامیک نبودن آنها است.
  • در تصویر زیر یک نمونه نقشه سایت یا سایت مپ را مشاهده می‌کنید.

از ایک ابزار تولید کننده نقشه سایت داینامیک خارجی استفاد کنید. نقشه های سایت می توانند توسط gzip فشرده شده (نام فایل چیزی شبیه به sitemap.xml.gz خواهد شد) تا در میزان استفاده از پهنای باند سایت صرفه جویی گردد. اما دقت داشته باشید که در هر صورت این فایل پس از خارج شدن از حالت فشرده، همچنان بایستی حداکثر 50 مگابایت باشد. تلاش برای فریب گوگل در زمان بروزرسانی وب سایت تاثیر مثبتی نداشته و حتی ممکن است که منجر به پنالتی گوگل شود. آقای جان مولر در توییتر خود اعلام نموده که گوگل از از تگ lastmod در فهم زمان تغییر محتوا استفاده می کند و از این طریق پایش صفحات را اولویت بندی می کند. البته این بیانیه در تضاد با گفته آقای Illyes در سال 2015 است.

انواع نقشه سایت یا سایت مپ را بشناسید

استاندارد جهانی URL از حروف Unicode مثل فارسی پشتیبانی نمی کند (مانند آدرس اول) به همین دلیل آدرس هایی که حروف Unicode دارند باید Encode شوند که حالت دوم است که در کامنت تون ثبت کردید. برخی کرالرها یا مرورگرها ممکنه از شکل unicode هم پشتیبانی کنند اما بهتره که تمام URL ها به صورت encode باشند. هر دوی Yoast SEO و Google XML Sitemaps می توانند نقشۀ سایت XML بسازند.

ارتباط بیش از حد صفحات در سایت مپ ممنوع

گردش بیهوده این ربات‌ها در مجله خبری تم مارکت نه‌تنها منابع ارزشمند شما را هدر می‌دهد، بلکه کسب نتیجه در سئو را طولانی و سخت‌تر می‌کند. آدرس صفحه در نقشه سایت به گوگل معرفی شده ولی زمانی که ربات‌های گوگل به آن مراجعه می‌کنند با تگ با مقدار noindex مواجه شده و امکان دسترسی به محتوا را ندارند. چرا؟ برای آن‌که محتوای آن به صورت مداوم در حال تغییر است.

نقشه سایت چیست و چه ربطی به سئو دارد ؟