فایل robots txt چیست؟ راهنمای جامع فایل ربات سایت دگردیسی | theme-market

شما می توانید از این فایل برای جلوگیری از عملیات خزیدن موتور های جستجو در برخی از لینک ها و صفحات خاص وب سایت خود استفاده کنید. درصورتی که از افزونه یواست برای سئو سایت وردپرسی خود استفاده می‌کنید، این افزونه برای مدیریت و ویرایش فایل ربات سایت‌تان یک بخش ویژه را در نظر گرفته است. تمام دستورات و محدودیت‌هایی که در فایل robots سایتمان ایجاد می‌کنیم تنها زمانی اعتبار دارند که ربات‌هایی وجود داشته باشند که به این دستورات احترام بگذارند و از آن‌ها پیروی کنند.

http://asusmag.irاکثر مجله خبری تم مارکت‌های موتورهای جستجو بزرگ مانند گوگل، بینگ و یاهو به محدودیت‌های تعریف شده در فایل ربات سایت احترام می‌گذارند. Robots.txt در واقع یک فایل واقعیست، در حالی که robots و x-robots جز داده های متا هستند. فایل robots.txt به کنترل پایش صفحات وب سایت پرداخته، در حالی که متا robots و x-robots به مدیریت ایندکس صفحات سایت در موتورهای جستجو می پردازند. فایل Robots.txt فایلی برای گزارش ساختار صفحات وب به ربات‌های کراولر است تا بدانند کدام صفحات باید در موتورهای جستجو نمایش داده شوند و کدام صفحات نمایش داده نشوند. این فایل کاملا قایل دسترسی است و می‌توانید اطلاعات داخل آن را بخوانید و یا ویرایش کنید و افراد مختلف نیز صرفا با اضافه کردن این پسوند به لینک وبسایت شما می‌توانند آن را ببینند. از آنجایی که گوگل و سایر موتورهای جستجو برای ایندکس کردن و سئو از ربات ها استفاده می کنند، بنابراین می توان گفت که ربات ها در سئو نقش دارند.

  • این فایل شما را قادر می‌سازد تا با موتورهای جستجو ارتباط برقرار کنید و به آن ها نشان دهید که چه بخشی از سایت شما را باید ایندکس کنند و چه بخش‌هایی را نباید ایندکس کنند.
  • Lazy loading یکی از تکنیک‌هایی است که به بهبود سرعت و سئوی سایت شما کمک می‌کند.
  • اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی.

ایندکس کردن محتوای سایت‌ها به طوری که بتوان آن‌ها را دسته بندی کرده و در نتایج جست‌وجوها نشان داد. حالا خودتون با توجه به مزایایی که بهتون شرح دادم، کافیه یه دو دو تا چهارتا بکنید تا ببینید که استفاده از کدوم روش ها به نفع شما هست. به طور کلی بهترین مکان قرار دادن نقشه سایت در انتهای فایل Robots.txt تان است. ربات‌هایی مانند ربات‌های مخرب یا ربات‌های زداینده آدرس ایمیل این کار را ممکن است انجام دهند. یک User-agent می‌تواند تنها با یک مجموعه قوانین مطابقت داشته باشد، که اولین و خاص ترین گروهی است که با یک User-agent مشخص مطابقت دارد. دستور Disallow را می توان به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد که چندین مورد از آنها در مثال بالا نمایش داده شده است.

ساخت فایل ربات

در این حالت، برای جلوگیری از نمایش صفحاتی که علاقه‌ای به نمایش آن‌ها در نتایج گوگل نداریم از فایل robots.txt کمک می‌گیریم و آدرس این گونه صفحات را از دسترس خزنده‌های گوگل خارج می‌کنیم. توسط این فایل شما می‌توانید مشخص کنید که گوگل چه قسمت‌هایی از سایت شما را ایندکس کند و درواقع می‌توانید گوگل را کنترل کنید. توسط این فایل قسمت‌های محدود و مشخص از سایت شما توسط موتورهای جستجو ایندکس می‌شود. درواقع توسط این قسمت مشخص می‌شود که گوگل به چه قسمت‌هایی دسترسی داشته باشد و سراغ محتوای غیر مرتبط نرود. اگر می‌خواهید نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو نشان دهید، پس باید از این فایل استفاده کنید.

۳. مشخص کردن بخش‌های مجاز برای ربات‌ها با Allow

این نوشته را بخوانید تا ببینید با این‌گونه نوشته‌ چه باید کرد. بروزرسانی‌های پیاپی این فایل اگرچه در روند فعالیت سایت شما به ظاهر تأثیر زیادی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند منجر به پیچیده شدن فرآیند دسترسی خزندگان و ربات‌ها به سایت شما شود. شناخته می‌شوند را مدیریت کرده و آدرس آن‌ها را مخفی کنید تا کاربران به نوعی مجبور به کلیک روی آن‌ها شوند. به این صورت که لیستی از کلمات کلیدی مورد نظرتان را به این ربات ارتقاء سئو میسپارید تا جایگاه (صفحه) سایت شما را در نتایج جستجوی گوگل (برای تک تک آن عبارات کلیدی) به شما گزارش دهد.

ایندکس گوگل به فایل ربات سایت احترام زیادی نمی‌گذارد