ضدجاسوسی چیست؟ «جاسوس دوبل» کیست؟ هنر شناسایی و شکار جاسوس خبرآنلاین

ابن بطوطه، مهذب رحلة ابن بطوطة، ج۲، ص۱۰۶، المسماة تحفة النظار، فی غرائب الامصار، و عجائب الاسفار، ج ۲، چاپ احمد عوامری و محمد احمد جادمولی، قاهره ۱۹۳۴. کیکاوس بن اسکندر عنصرالمعالی، قابوس نامه، ج۱، ص۲۱۹، چاپ غلامحسین یوسفی، تهران ۱۳۶۴ ش. گاهی‌ مواقع‌ مطالعه‌ سازمان‌های‌ جاسوسی‌ و اهتمام‌ آنان‌ در تجسس‌ در اختراعات‌ مخصوص‌ و اختراعات‌ در صنعت‌ نظامی‌ تعجب‌‌برانگیز است‌.جاسوسی صنعتی حتی فراتر از دولت‌ها و گاه میان رقبای تجاری نیز مرسوم است. جاسوییچی جاسوسی همانند دیگر وسایل این جاسوییچی نیز با داشتن یک دوربین کوچک اقدام به تصویربرداری و عکاسی می کند.

موادی از قانون جرایم رایانه‌ای با موضوع جاسوسی رایانه‌ای

با توجه به تعاریفی که از امنیت ملی و مفاهیم آن شد، این سوال مطرح می‌شود که آیا واژه امنیت قابل تجزیه و تفکیک است مقالات جاسوسی یا خیر؟ برخی اعتقاد دارند که تفکیک امنیت درست نیست و جدا ساختن جرائم علیه امنیت کشور در دو بخش امنیت داخلی و امنیت خارجی محمل عملی ندارد. برای تحقق جرم جاسوسی مرتکب می بایست نسبت به سری بودن اسناد و مدارک علم داشته باشد و همچنین نسبت به عدم صلاحیت اشخاصی که اسناد و مدارک را در اختیار آنها قرار می دهد آگاهی داشته باشد. نکته- قصد سرقت از چیزهایی که جنبه محرمانه دارد جزئی از اسرار محسوب می شود. جاسوسی رایانه‌ای همانند جاسوسی سنتی ناظر به کسب اسرار حرفه‌ای، تجاری، اقتصادی، سیاسی، نظامی و نیز افشا و انتقال و استفاده از اسرار است.

رمز گشایی از مدیریت دسترسی ممتاز (PAM)

یعنی همان طور که محتوای سند را در یک فرآیند می بیند و از یک سیر تاریخی بررسی می کند و شرایط آن روزگار سند را در نظر می گیرد، باید بداند نویسنده ی این سند یا کسی که آن را تولید کرده، چه گرایش فکری و چه انگیز ه ها و رفتارهایی داشته است. الف) داده‌های مجرمانه یا داده‌هایی که برای ارتکاب جرم به کار رفته است، به هر نحو در سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی یا حامل‌های داده موجود در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران ذخیره شده باشد. بدین ترتیب جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده (سری، به کلی سری، محرمانه و خیلی محرمانه) و در اختیار دیگران قرار دادن این اطلاعات تحت عنوان جاسوسی در قوانین ما پیش‌بینی شده و تاکنون پاسخگوی جرایم احتمالی در این حوزه بوده است. جاسوسی به دو صورت رایانه ای و سنتی حادث می شود در قانون مجازات به جاسوسی سنتی بیشتر اشاره دراد اما با توجه به گستردگی و کابرد فروان رایانه در زندگی امروزی و همچنین استفاده از این وسیله جهت جاسوسی در ابعاد مختلف ،قانونگذار در قانون جرایم رایانه ای به جاسوسی رایانه ای پرداخته است.

ماده 27 قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح :

ضدجاسوسی چیست؟ «جاسوس دوبل» کیست؟ هنر شناسایی و شکار جاسوس خبرآنلاین نظامی را که جاسوسی در آن ارتکاب می‌یابد می‌توان به یک هرم تشبیه کرد که در آن کنترل و هدایت از راس هرم نسبت به پایین انجام می‌گیردو اطلاعات بر عکس، از قاعده هرم به بالا داده می‌شود. در دنیای دیجیتال، اطلاعات بسیاری از افراد به صورت دیجیتال تولید و ذخیره می شود؛ نرم افزار جاسوسی به گونه ای طراحی شده که بدون رضایت و اطلاع افراد، با اهداف مختلف از این اطلاعات استفاده می کند یا آن را در اختیار شخص ثالث می گذارد. یک سری افراد مخالف آمریکا مثل شهید بهشتی، مثل آیت اللّه منتظری و دیگران که الان اسامی شان هست و با ایشان ملاقات و مذاکره شده در کوران انقلاب. آمریکایی ها برای این که بتوانند با انقلاب کنار بیایند و معتقد بودند که می توانند یک جوری راه نفوذ پیدا کنند، بیشتر سعی کردند با دولت موقت و طرفداران فکری آنان کار و مذاکره کنند. با شهید بهشتی هم تلاش شان را کردند، ولی ایشان موضع گیری هایی کرده که خیلی قاطع است و معلوم است به آن نتایج مطلوب شان نرسیدند.

  • اطلاعات سری اطلاعاتی است که افشای آن به منافع ملی و امنیت کشور لطمه وارد می‌کند و اطلاعات به کلی سری اطلاعاتی است که افشای آنها به امنیت کشور و منافع ملی صدمات جبران می‌زند.
  • آندری یوگنیویچ برتلس، ناصرخسرو و اسماعیلیان، ج۱، ص۱۳۱ـ۱۳۳، ترجمة یحیی آرین پور، (تهران) ۱۳۴۶ ش.
  • یکی از مواردی که شک و ظن ماموران آمریکایی را نسبت به آمس برانگیخت طرز زندگی اشرافی وی بود که با حدود هفتاد هزار دلار حقوق سالانه، از جمله خانه‌ای به مبلغ ۰۰۰/۵۴۰ دلار در آرلینگتون در ایالت ویرجینیا خریداری کرده و مبلغ ۰۰۰/۱۰۰ دلار نیز خرج تعمیرات آن کرده بود.
  • مثلاً در مورد واقعه ی ۱۵ خرداد و نگاه این ها، اگرچه اسناد به ۴۲ نمی رسد، ولی دارد راجع به آن صحبت می کند.
  • انگیزه اش این باشد که ریشه ی استعمار در این کشور خوب شناخته شود.
جاسوسی از طریق افشای غیرعمدی اسناد طبقه‌بندی‌شده از ناحیه نظامیان. هرگاه شخصی قصد نقشه برداری یا عکس برداری و یا فیلم برداری غیر مجاز از اماکن ممنوعه را داشته باشد جرم جاسوسی تحقق خواهد یافت. هر یک از موارد ذیل توسط مرتکب هرگاه با علم و آگاهی صورت گیرد خود به تنهایی مشمول جرم جاسوسی قرار می گیرد. هدف‌ جاسوسی‌ سیاسی‌ شناخت‌ گروه‌ها و احزاب‌ سیاسی‌ و نیروهای‌ مؤثر در کشور و فرقه‌های ‌مذهبی‌ و رهبران‌ آنها، مبانی‌ آنها و روابط اینگونه‌ نهادها و ایجاد تفرقه‌ بین‌ آنها و فتنه‌ انگیزی است. این نوع جاسوسی‌ موفق‌شده‌ و می‌شود تا امنیت‌ کشوری‌ را به‌طور جدی‌ در معرض‌ خطر قرار دهد که‌ مصداق‌های‌ آن‌ در جهان‌ کنونی‌ کم‌ نیست‌. با توجه به اینکه این جرم با اهداف (سوء نیت) مختلفی صورت می پذیرد، لذا قانونگذار برای این جرم ضمانت اجراهای متفاوتی در نظر گرفته است، که در صورتیکه آن شرایط رخ بدهد، ضمانت اجرای فرد سنگین تر می باشد، که در ادامه به توضیحات بیشتر این ضمانت اجراها می پردازیم.