بررسی از ابعاد اجتماعی و طراحی معماری مسکن مهر گلمانخانه ارومیه بانک جامع مقالات کشور | معماری نواز

یکی از پیچیده ترین مسائل در شهرهای جهان نرخ بالای جرم و افزایش ناهنجاری های اجتماعی در آنهاست.در تمامی اعمال مجرمانه دارای ظرف مکانی و زمانی خاص هستند. اگر می خواهید اولین نفری باشیدکه از رویدادهای تخصصی و معتبر علمی کشور باخبر می شوید، حتما در کانال سیویلیکا عضو شوید.

ارزیابی تحول زبان الگو در معماری مسکن بررسی موردی: خانه های دوره قاجار و مسکن معاصر در شهر زنجان

تحقیق حاضر نیز از منظر کارکردپذیری به موضوع مسکن مهر پرداخته و شاخص­های ارزیابی آن را تدوین نموده است. توجه به مساله کارکردپذیری در واحدهای مسکونی مهر که عمدتاَ دارای مساحت کوچکی هستند، در میزان رضایت استفاده­کنندگان بسیار تاثیرگذار است. دامنه این تحقیق، پروژه­های پنجاه هزار واحدی غدیر را شامل می­گردد. در این تحقیق، 10 گونه مختلف آپارتمانی از طریق نظرسنجی از خبرگان معماری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که مسکن سنتی زنجان (تا دوره قاجار) از الگوهای مکان-رفتار پویا و فعال برخوردار بوده و در مسکن معاصر (خانه‌های ویلایی و واحد‌های آپارتمانی امروزین) به‌تدریج به الگوهای ایستا و غیر‌فعال رشته معماری تغییر یافته ‌است. تحول طراحی بوم‌سازگار و چند‌عملکردی در مسکن سنتی به طراحی فرمی-عملکردی و بی‌توجهی به زیست‌بوم در مسکن معاصر، سازمان ادراکی-رفتاری و زبان‌الگوی سکونت را تضعیف کرده است. استنتاج نهایی تحقیق آن است که با بذل توجه عمیق به الگوهای فرهنگی (رفتاری) و سازمان فضایی، زبان‌الگوی سکونت قابل بازیابی است. تقویت رابطه بصری و دسترسی به طبیعت، طراحی مبتنی بر حواس محیطی (بینایی، بویایی، لامسه)، حفظ تشخص، تنوع و انعطاف‌پذیری فضاهای سکونتی، تعامل‌پذیری خانواده و همسایگان و تداعی‌گری خاطرات در بازآفرینی سازمان فضایی و زبان‌الگوی سکونت تأثیرگذار است.

مدرنیته و مسکن (رویکردی مردم نگارانه به مفهوم خانه سبک زندگی روستایی وتحولات امروزی آن). عوامل تاثیرگذار بر طراحی مسکن از گذشته تا آینده. فصلنامه مسکن و محیط روستا، 141، 36-19.

شاخص های معماری مسکن روستایی در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)

حاصل کار معماری اگر دارای ویژگی‌ها و مختصات خاصی باشد، به خودیِ‌خود، مُخاطبانِ‌ خاصی را جذب خواهد نمود. در این مورد سابقه اِعمال شده توسط معمار است که مُخاطب آتی را تعریف می‌کند. بدین ترتیب معماری مسکن، به ویژه وقتی که هدفش رسیدن به روحِ «خانه» باشد، معماری پُر از رمز و راز و زیبایی است. تغییر محل زندگی به دنبال تغییرات اقلیمی و عدم تلاش برای حل مشکلات گرمایش و فرسایش زمین از سوی دولت ها می تواند چرخه معیوبی را ایجاد کند که سبب تشدید هر دو بحران گردد. از این رو تأمین مسکنی اجتماعی که نیازهای این مهاجران اقلیمی را برطرف سازد دارای ضرورت و اهمیت بسیاری است.

  • مدرنیته و مسکن (رویکردی مردم نگارانه به مفهوم خانه سبک زندگی روستایی وتحولات امروزی آن).
  • بررسی تاثیرات دوره گذر از سنت به مدرن(نوگرایی) در­شکلگیری معماری مسکونی شیرازو تزیینات وابسته به آن(دوره پهلوی دوم)، پایان نامه‌ منتشرنشده کارشناسی ارشد.
  • شهر لواسان واقع در شمال شرق کلان شهر تهران و به عنوان نزدیکترین منطقه خوش آب و هوای ییلاقی شهر تهران به حساب می‌آید.
  • عوامل تاثیرگذار بر طراحی مسکن از گذشته تا آینده.
  • مقاله پیش‌رو سعی دارد‌ ضمن مروری بر مفاهیم مرتبط با الگوها و ابعاد آن، اهمیت نظام مفاهیم را به‌عنوان بستر ساخت الگو و حلقه ارتباط‌دهنده معماری و فرهنگ، مورد بررسی قرار دهد.
  • ریشه‌های اقتصادی اغتشاش در معماری‌نما، دنیای اقتصاد، تهران، ایران.

بررسی از ابعاد اجتماعی و طراحی معماری مسکن مهر گلمانخانه ارومیه بانک جامع مقالات کشور | معماری نواز