طراحی داخلی مطب پزشکی

بهتر است هر یونیت در اتاقی جداگانه گذاشته شود، یا اگر قرار است در اتاقی بزرگ دو یا چند یونیت قرار گیرد، با استفاده از دیوار از هم جدا شوند. هر مطب دندانپزشکی باید حداقل دارای یک اتاق کار به ابعاد ۱۲ متر مربع برای هر یونیت با لوازم جانبی باشد. تدفورد، برگوییست و فلاین در سال 1977 تاثیرات رنگ بر ابعاد را تحت شرایط آزمایشگاهی کنترل شده مورد بررسی قرار دادند. مورد بعدی نور پردازی است. مورد بعدی در خصوص القا کردن شخصیت خودتان به محیط است. همچنین انگیزه و اشتیاق حضور دوباره در این فضا را برای فرصتهای بعدی داشته باشند. بنابراین نیاز است فضای درمانگاهها و بیمارستانها به نحوی باشد که استرس و نگرانی را از بیمارانی که در آن حضور دارند دور کند و در عوض به آنها حس آرامش دهد تا در زمانی که در انتظار در این محیط به سر میبرند احساس بدی نداشته باشند. برای این کار علاوه بر طراحی فرمهای متفاوت میتوانید از یک نورپردازی خاص هم کمک بگیرید. خصوصا برای سالن انتظار، اگر لازم است که در این سالن یک آشپزخانه و چایخانه، یک انبار، یک بخش برای قرار دادن وسایلی مثل کامپیوتر، یک بخش برای نشستن مراجعین و … اما به طور کلی یک میز و صندلی برای پزشک ، صندلی برای مراجعه کننده و کمدها و قفسه هایی برای نگهداری اسناد و مدارک و تجهیزات مورد نیاز پزشک در دکوراسیون این اتاق استفاده می شود .

در بازسازی یا طراحی مطب پوست، هدف اصلی ما دکور کردن و زیباتر کردن فضا است. نوع اول برای بخشی تعبیه میشود که دندانپزشک مشغول کار بر روی دندان و دهان مراجعین است و هدف از نورپردازی ایجاد روشنایی کافی برای کار کردن پزشک است. شما باید در درجه اول به این نکته توجه کنید که به چه رنگهایی علاقهمند هستید؟ من هنوز اول راه هستم و کار خاصی انجام ندادهام. همانند خصوصیاتی که برای رنگها برشمردیم، نورهایی که به کار میروند نیز باید چنین ویژگیهایی داشته باشند. رنگها و طرحهاي زيبا و جالب ميتواند بيقراري كودك را در زمان معاينه به ميزان زيادي كاهش دهد، ميتوان از طرحهاي رنگي زيبا و كاغذ ديواريهاي رنگي استفاده كرد.

رنگ داراي ماهیتی منسجم و نمادین است و به فرهنگ و آداب و رسوم یک جامعه مربوط می­شود. اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایههای ساده در معماری داخلی پی ببریم استفاده از رنگها در طراحی و دکوراسیون داخلی مطب به تجربه ارزندهای بدل میشود. پس از چنین وسایلی به اندازه بهره ببرید و مکان قرارگیری آنها را هوشمندانه انتخاب کنید. نکته ای که در این میان برای انتخاب رنگ اهمیت دارد این است که در ابتدا فضا را روشن و پاکیزه و سپس ساده نشان دهد . همچنین یکی از مزیت هایی که سبک دکوراسیون مدرن در مقایسه با بسیاری از سبک های دیگر دارد این است که روز به روز عناصر بیشتر و موارد مربوطه ی بیشتری به این سبک طراحی می شوند و همین امر خلاقیت طراحان در طراحی دکوراسیون فضا و همچنین منحصر به فرد بودن دکوراسیون ها و تنوع در آن را بیشتر می کند . استفاده از طرح هایی که در دیوار اجرا می شوند و خط و خطوط آن ها به طور زیبا و خلاقانه در سقف امتداد می یابد حس حرکت را القا می نماید و باعث سرگرمی بیماران در اتاق انتظار می شود.

در کلینیک دندانپزشکی، جایی که بیماران ممکن است از اضطراب ناشی از بیماری خود و همچنین حضور در فضایی ناآشنا رنج ببرند، طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی میتواند میتواند نقش تسکیندهنده را ایفا کند. یا اگر علاقه مند به ماشین باشد میتواند از ماشین های کوچک دکوری برای تزئین مطب خود استفاده کند . در دیزاین اتاق لیزر، معمولا در کنار تختی که مراجع کننده روی آن می بخوابد یک شلف دیواری هم قرار می دهیم تا محلی برای وسایل مورد نیاز پزشک فراهم شود و مجبور نشویم از روتوری یا کمدهای متعدد در فضای اتاق استفاده کنیم. می شوند. هر کدام از این موارد را در صورتی که به درستی و متناسب با فضای اطراف خود به کار ببریدف می تواند تاثیر بسیار مثبت و قوی را بر روی دکوراسیون و فضای داخلی مطب زنان از خود بر جای بگذارد. ترکیب رنگهای آرامش بخش در اتاق انتظار مطب میتواند حس مثبت و خوب را در بیماران ایجاد نماید و تاثیر مستقیم روی ذهن بیمار داشته باشد. پخش موسیقی و تلویزیون و رادیو نیز میتواند برای بیماران ارامش و منبعی برای گذران وقت باشد. از این رو برای آنکه این افراد بتوانند فعالیت های خود را به صورت منظم و حرفه ای انجام دهند نیز به فضایی مخصوص احتیاج دارند .

علاوه بر دستگاههائي كه براي تعيين نمره چشم بكار ميرود در مواردي بيمار با دستگاههاي ديگري از جمله ميكروسكوپ چشم پزشكي نيز مورد معاينه قرار ميگيرد. عمل جراحي به واحدهاي مختلفي تقسيم ميشود، اما بررسي و ثبت وضعيت بيمار قبل از هر گونه عمل جراحي از مقررات جاري هر بيمارستان است. بنابر اين در بسياري از موارد، آزمايشاتي جهت بررسي وضعيت متابوليك بدن براي بيمار تجويز ميشود. یکی از جمله فضاهایی که فضای درمانی حتما باید آن را دارا باشد ، سرویس بهداشتی می باشد . فضای انتظار یکی از جمله فضاهایی در واحد درمانی می باشد که می تواند تاثیر زیادی روی رفاه بیمارانی که به آن جا مراجعه می کند بگذارد . زیرا سطوح براق در انعکاس نور و بازتاب آن تاثیر بسیاری دارند و ممکن است در عملکرد دندانپزشک اختلال ایجاد کنند. طراحان داخلی پول زیادي را براي طراحی فضاهاي داخلی که اغلب دلپذیر به نظر می­آیند و مشکلات فیزیولوژیکی خاصی را ایجاد نمی­کنند، دریافت می­کنند. کروما (chroma) / اشباعیت (saturation) به این معنی است که خلوص یا شدت نسبی یک رنگ بوسیله این عامل که چه مقدار رنگ خاکستری یا سایر رنگها به رنگ مورد نظر اضافه شود، تعیین می­گردد. در قسمت های قبلی توضیح دادیم که از چه رنگ هایی می توانید برای طراحی کردن دکوراسیون داخلی مطب زنان استفاده کنید؛ اما نکته مهمی که در این بین مطرح می شود، توجه کردن به هارمونی رنگ های مورد استفاده است.

در این تحقیق یک سخنرانی یکسان براي دو گروه در دو آمفی طراحی داخلی در مطب تئاتر ایراد شد. اگر شما هم پزشک زنان و یا یک طراح داخلی تازه کار در این حوزه باشید، احتمالا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که چگونه می توانید طراحی بخش داخلی دکوراسیون مطب زنان را انجام دهید. من از معماران صاحبنظر و چهرههای معروف بازخوردی ندیدهام و فقط چند تن از دوستانم از این کار بهعنوان اولین کار من در معماری تمجید زیادی کردند. از محبوب ترین سبک ها برای دکوراسیون فضای درمانی می باشند . این فضا یکی از جمله فضاهایی می باشد که وجود آن در واحد درمانی می تواند باعث جلب نظر بیماران و رضایت بیشتر آن ها از این فضای درمانی باشد . مهمتر از همه اینکه رنگ در غنا بخشیدن به ارزش محیط و افزایش زیبایی و هیجان پیرامون بسیار موثر است. هدف و ارزش اصلی این سبک این است که از حداقل وسایل در دکوراسیون استفاده شود و تنها در فضا عناصری که دارای کاربرد مشخصی می باشند مورد استفاده قرار بگیرند . هدف از طراحی داخلی ساختمان به طور کلی شخصی سازی (customize) نمودن محیط پیرامونی ما اعم از محل کار، منزل مسکونی، استراحتگاه و..

با به کار بردن روشهای خلاقانه میتوانید از گیاهان مختلفی در فضای کلینیک خود استفاده نمایید. استفاده از وسایلی نظیر آکواریوم با ماهی های جذاب و گلدان ها با گل ها و گیاهان زیبا نیز می تواند تا حدودی ذهن بیماران را تسکین دهد. شما با یک حرکت خیلی حرفهای میتوانید دیزاین سقف کلینیک را با طرحها زیبا سازید. در یک اتاق استراحت با طراحی داخلی عالی، بیماران باید احساس امنیت و ارامش کنند به طوری که درد انها کاهش پیدا کند. طراحی بایستی به گونه ای خلاقانه انجام شود که مخاطب احساس یک فضای تکراری در محیط مطب که یاد آور فضای بیمارستان است را نداشته باشد مراجعه کننده پس از مراجعه به مطب باید با فضایی متفاوت روبرو شود تا پس از دیدن اتمسفر داخلی مطب، احساس حضور در بیمارستان را از ذهن خود خارج کند و نظرش به طراحی معمارانه مطب و تزییناتی که برای طراحی داخلی مطب در نظر گرفته شده جلب شود و با این فضای هنری ارتباط برقرار کند و احساس راحتی کند، در این حالت ضمن همکاری کامل جهت درمان از حس بد بیماری در نظر فرد نیز کاسته خواهد شد ضمن اینکه کمک میکند زمان انتظار کمتر به نظر برسد چرا که شخص در هنگام حضور در فضایی که چیزی برای ارائه ندارد مدام به ساعت خود مینگرد تا زمان بگذرد حال آنکه هر چه در طراحی داخلی دکوراسیون مطب پزشکی خود بکوشید توجه فرد مراجعه کننده را به آن جلب نموده اید و زمان انتظار برای شخص کمتر احساس می گردد.

از طرفی این سبک به استفاده از عناصر چند کاربردی نیز علاقه ی زیادی دارد و می توان مشاهده نمود که اغلب تنوع رنگی در دکوراسیون فضای درمانی به این سبک کم مونده و تمامی رنگ ها روشن و دارای تنالیته ای نزدیک به هم می باشند . با توجه به این خاصیت رنگ بسیار واضح است که به رنگهایی نیاز داریم که آرامش خاطر را در مراجعین ایجاد میکنند مثل: سبز، آبی کم رنگ، فیروزهای، صورتی و بنفش و … نور خیلی زیاد و متمایل به طیف آبی استرس را افزایش می دهد، در حالی که نور کم و متمایل به طیف زرد باعث خستگی می شود؛ از این رو در طراحی داخلی درمانگاه یا بیمارستان باید به شدت نور در کنار رنگ انتخابی توجه داشت. رنگ در لغت نامه دهخدا عبارتست از: اثر نور که بر ظاهر اجسام نمایشهاي مختلف می­دهد، یعنی اثر مخصوصی که در چشم از انعکاس اشعه نور در روی اجسام پدید آید. این مدل تابلوها معمولا در ابعاد خیلی بزرگ، بر روی دیوار قرار می گیرند و چون از نظر بصری به اندازه کافی شلوغ و پرتاکید هستند، سایر دیوارهای فضای داخلی، خالی یا بسیار خلوت طراحی می شوند.

او با مشاهده آزمایش اظهار کرد که گذشته از اینکه نوري که افراد در معرض آن قرار می­گیرند، آبی یا قرمز باشد، تخمین مدت زمان ادراك شده تحت تاثیر اولین نور کوتاهتر به نظر می­رسد. رنگ بر حس تشخیص گذر زمان از نظر فرد مؤثر است، به طور مثال نور و فضاي قرمز منجر به تخمین بیش از اندازه زمان و سبز یا آبی منجر به تخمین کمتري از اندازه زمان در شخص می­شود مکانیسم این پدیده شناخته شده نیست. با این حال ، بسیاری از پزشکان به دلیل امکان شخصی سازی ذکر شده در بالا ، که از اهمیت بالایی در بازاریابی برخوردار است ، چنین راه حلی را انتخاب می کنند. در طراحی داخلی محیطهای درمانی، موضوع رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا امروزه بررسی­ها نشان می­دهد که رنگها اثرات درمانی مهمی به همراه دارند. در این نوع فضاها رنگ نور اهمیت زیادی دارد و از رنگ هایی مانند زرد بهتر است که استفاده نشود . در طراحی فضای درمانی باید به این نکته مهم توجه داشت که درمانگاه و بیمارستان با دیگر فضاها تفاوت ویژهای دارد. طراحی و دیزاین سقف برای شیک و زیباتر کردن فضای شما بسیار مهم است.

طراحی داخلی مطب دندانپزشکی باید گویای خدماتی باشد که یک پزشک می­خواهد به بیماران خود ارائه دهد، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن، زیبا و مطمئن. دکتر محمد شیرازی متولد سال ۱۳۶۳ است و در دانشگاه شاهد دندانپزشکی خوانده است. اما تحقیق پورتر و مایکلیدز در سال 1976 نتایجی متناقض را در پی داشت. وقتی میخواستم وارد دبیرستان شوم، بین انتخاب ریاضی و تجربی و معماری و دندانپزشکی مردد بودم، اما از آنجایی که خلاقیت معماری به داشتن سرمایه زیاد وابسته است، در دبیرستان تجربی خواندم و وارد دندانپزشکی شدم. روشنایی در قسمت پذیرایی و انتظار می تواند کمتر روشن باشد تا در هنگام انتظار ، احساس آرامش را در بین بیماران تحریک کند. پس از بررسی ماهیت روانشناسی به بررسی برخی تاثیرات آن بر ادراك محیط و تحریک حواس انسان از جمله تاثیرات رنگ بر ادراك ابعاد محیط، وزن ظاهري اجسام، دماي محیط و گذر زمان می­پردازیم.