برای این کار؛ پس از معرفی سایت به گوگل، از طریق پنل سرچ کنسول و از قسمت Sitemaps آدرس نقشه سایت خود را وارد کرده و بر روی دکمه Submit کلیک میکنیم. یکی از بهترین افزونه های ساخت نقشه سایت یا sitemap در وردپرس افزونه Yoast SEO میباشد. نقشه سایت (sitemap یا xml sitemap) طرح کلی از وبسایت شما است که به موتورهای جستجو در پیداکردن، خزش و ایندکس تمام محتوای سایت شما کمک میکند.
سایت مپ داینامیک و پویا بسازید.
یکی از راهحلها میتواند جداسازی قسمتهای مختلف سایت و ایجاد نقشه سایت XML جداگانه برای هر قسمت باشد. در این مقاله 13 راهکار برای ساختن و بهینهسازی نقشه سایت برای موتورهای جستجو را به شما آموزش خواهیم داد. اما این موضوع تا حد زیادی به CMS شما و اینکه از چه روشی برای ایجاد سایتمپ خود استفاده کردهاید نیز وابسته است و آدرس سایتمپ تمامی سایتها در یک مسیر نیستند. برای قرارگیری اخبار در این بخش از گوگل نیاز است تا علاوه بر sitemap عمومی، یک نقشه مستقل برای محتوای بخش خبری سایت خود ایجاد کنید. تفاوت فایل عمومی نقشه سایت با فایل ارسالی محتواهای خبری به Google News، در تگهایی است که در آن استفاده میشود.
دسته بندی ها
اگر مجله خبری تم مارکت سازی داخلی را به خوبی انجام ندهید و بک لینک زیادی داشته باشید، گوگل به سختی می تواند تمام صفحات سایت شما را پیدا کند. جدول بالا اولویتبندی انواع صفحات در یک سایت خبری را نشان میدهد. از طرف دیگر مهمترین اخبار از صفحه اصلی در دسترس کاربران هستند. به همین دلیل بهتر است صفحه اصلی ما به صورت روزانه توسط رباتهای گوگل بررسی شود. اشاره کردیم که ایندکس صفحات برای گوگل هزینه و زمان زیادی دارد. همچنین باید در نظر داشت که همه سایتها به یک اندازه فعال نیستند.
- به یاد داشته باشید که کاربران برای دسترسی به تمام سایت وارد صفحه نقشه سایت میشوند.
- برای بررسی این صفحات میتوانید از ابزاری مانند Ahref استفاده کنید.
- WordPress SEO به شما یک دکمه ی XML Sitemap نشان خواهد داد که شما می توانید برای نمایش نقشه ی سایت sitemap_index.xml بر روی آن کلیک کنید.
- به طورکلی robots.txt صفحاتی که شما نمیخواهید خزش یا کراول در آن صورت بگیرد مثل صفحه لاگین را معرفی میکند.
- اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید با استفاده از افزونه Yoast SEO برای خود نقشه سایت ایجاد کنید.
اگر فیلم و ویدئو برای کسب و کار شما مهم هستند از این مدل نقشه سایت استفاده کنید وگرنه ضرورتی ندارد. برای صرفه جویی در نرخ بودجه ایندکس سایت می توانید از کدهای اسکیما برای ویدئو استفاده کنید. این اطلاعات معمولاً شامل زمان و تاریخ آخرین باری است که صفحه تغییر کرده است؛ اما میتواند شامل اطلاعات اضافی مانند دفعات تغییر و اولویت نسبی یک صفحه در مقایسه با صفحات دیگر باشد. اطلاعات اضافی، فرکانس تغییر و اولویت، دیگر توسط Google استفاده نمی شود. گنجاندن آنها ضرری ندارد اما گوگل کاملا آنها را نادیده می گیرد. گوگل و بینگ هردو فقط نقشههای سایتی که زیر 50 MB هستند را قبول میکنند.
وقتی نمیخواهید یک صفحه از وبسایت شما ایندکس شود معمولا از رباتهای متا و تگهای “Noindex,follow” استفاده میکنید. این کار از ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو جلوگیری میکند. این کار برای برخی صفحات در وبسایت شما که مهم هستند ولی دوست ندارید در نتایج صفحات جستجو دیده شوند بسیار کاربردی است. اما شما صرفا زمانی میتوانید از رباتها بخواهید تا صفحات شما را بلاک کنند که نیازی به کرول آنها نباشد. وقتی بحث رنکینگ و رتبهبندی پیش میآید کیفیت کلی سایت یک فاکتور کلیدی است. پس باید صفحات باکیفیت خود را تعیین کنید و برخی صفحات را درجهی اولویت پایینتری قرار دهید.