فایل Robots txt چیست و چه کاربردی در سئو دارد؟ محتواکده | theme-market

همین زمان طولانی، روی رتبه سایت‌تان در نتایج جستجو، تاثیر منفی خواهد گذاشت. ربات‌های موتور جستجوی گوگل مهم‌ترین ربات‌هایی هستند که در اینترنت می‌چرخند. این ربات‌ها هر روز چندین بار صفحه‌های سایت شما را بررسی می‌کنند. اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند. فایل Robots.txt به شما کمک نمی‌کند تا یک URL را از ایندکس موتورهای جستجو حذف کنید و همچنین از موتورهای جستجو در برابر اضافه کردن یک URL جلوگیری نمی‌کند. پس فایل ربات صرفا برای جلوگیری از کراول نیست و موتورهای جستجو در هر صورت صفحات شما را ایندکس و کراول می‌کنند اما با فایل ربات به آن‌ها اطلاع می‌دهید که این صفحات را در نتایج جستجو نمایش ندهد.

دیدگاه دربارهٔ «فایل robots.txt چیست؟ آموزش ساخت فایل ربات سایت»

اولین و مهم‌ترین نکته حساس بودن ربات‌ها و خزنده‌ها به کوچک یا بزرگ بودن حروف است. در این حالت یکی از راه حل‌های پیشنهادی گوگل، استفاده از تگ noindex در هدر صفحه مورد نظر است. اگر نسبت به این موضوع هیچ اطلاعاتی ندارید ویا علاقه‌مند آشنایی و درک بهتر موضوع فوق العاده مهم بودجه خزش هستید حتما مقاله “بودجه خزش سایت چیست” را با دقت مطالعه کنید. البته بهتر است برای اطمینان بیشتر و جلوگیری صددرصد از ایندکس اینگونه صفحات از تگ noindex هم استفاده کنیم که در جلوتر به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

http://asusmag.ir

فایل robots.txt به مدیریت فعالیت‌های این خزنده‌های وب کمک می‌کند تا بر سرور وب میزبان وب‌سایت، یا فهرست‌بندی صفحاتی که برای نمایش عمومی نیستند، هزینه بار اضافه نکنند. دلیل اول این است که شما نمی خواهید درباره تنظیماتی که برای خزیدن ربات های موتورهای جستجو در وب سایت خود اعمال کرده اید ابهامی وجود داشته باشد. در این مثال هیچ یک از موتورهای جستجو از جمله گوگل و بینگ به تمامی پوشه های موجود در مسیر /about/ directory به جز مسیر sub-directory /about/company/ دسترسی ندارند. به عنوان مثال ربات های موتور جستجوی گوگل از Googlebot برای انجام این کار استفاده می کنند، ربات های یاهو از Slurp و ربات های موتور جستجوی بینگ نیز از BingBot استفاده می کنند. در زمان استفاده از فایل robots.txt باید توجه داشته باشید که این امکان وجود دارد تا شما دسترسی موتورهای جستجو به بخش عظیمی از سایت خود را مسدود کنید.

امکان دارد هر مجله خبری تم مارکتام از ربات‌ها دستورات را به شکل متفاوتی درک کند. یعنی امکان دارد دو ربات متعلق به یک موتور جستجو یا هر سرویسی، یکی از دستورات پیروی کند و دیگری پیروی نکند. هدر دادن منابع سرور برای این صفحات، باعث از بین رفتن Crawl Budget شما می‌شود. به این ترتیب صفحات ارزشمند و مهمی که واقعاً نیاز به ایندکس شدن دارند خیلی دیرتر به نتایج جستجو راه پیدا می‌کنند.

  • این کد به این معنی است که “اجرای دستورات فایل، تنها برای ربات گوگل الزامی است.
  • محصولی که خریداری میکنید؛ بصورت یک پکیج بوده و فایلها و ربات های متعددی در آن قرار دارد.
  • تو این مثال فایل robots.txt وردپرس، ما تعیین کردیم که تمام نگارش های موتور جستجو میتونن پوشه upload رو که غالبا تصاویر ما داخل این پوشه س رو شاخص گذاری کنن.
  • علاوه بر این شما می توانید با خالی گذاشتن فایل نیز این کار را انجام دهید.
  • این کار سبب می‌شود با زیادتر شدن محتوای سایتتان بتوانید روی آن مدیریت بهتری داشته باشید و مثل یک وب‌مستر حرفه‌ای آن را کنترل کنید.
شما با استفاده از بهینه‌سازی سایتتان می‌توانید سبب پیشرفت و بهبود عملکرد آن شوید. همچنین شما می‌توانید زیر نظر خود دسترسی‌های متفاوتی را به این ربات‌ها دهید. توجه داشته باشید عدم توجه به آن می‌تواند پیامدهای غیرقابل جبرانی برای سایت شما داشته باشد و رتبه سایت شما را پایین‌تر آورد. دستور بالا به این معنی است که دستورات بعدی، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل کند.

اهمیت فایل Robots.txt در سئو