فایل Robots txt چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟ مه ویژن | theme-market

البته باید توجه داشته باشید که این دستورالعمل غیررسمی noindex هرگز در موتور جستجوی بینگ کار نکرد. در مثال بالا هیچ یک از موتورهای جستجو به جز گوگل اجازه دسترسی به بخش های /secret/، /test/ و /not-launched-yet/ را ندارند. یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره فایل robots.txt بدانید این است که موتورهای جستجو به شکل های مختلفی از این فایل استفاده می کنند.

کاهش سرعت بارگذاری مجله خبری تم مارکت نیز ارتباط مستقیمی با سئو و تجربه کاربران دارد. بنابراین با استفاده از فایل ربات ساز می‌توانید از کاهش سرعت سایت خود و ورود تعداد زیادی ربات به آن جلوگیری نمایید. یک Robots.txt درواقع یک فایل متنی ساده است که در مسیر اصلی فضای سایت شما یا روت دایرکتوری قرار می‌گیرد. در حقیقت وظیفه این فایل معرفی بخش‌های قابل دسترسی و بخش‌های محدود شده برای دسترسی ربات‌ها می‌باشد. به صورت تعریفی دقیق‌تر، این فایل راهنمای خزندگان سطح وب که از سوی موتورهای جستجو به منظور بررسی و ثبت اطلاعات سایت‌ها ایجاد شده‌اند، می‌باشد.

  • اگر وبسایت بزرگی داشته باشید، امکان دارد ربات‌های گوگل تا چند ده هزار بار در روز صفحه‌های سایت را بررسی کنند.
  • Robots.txt در حقیقت جزو مهارت‌های اولیه‌ای است که متخصصین سئو آن را یاد می‌گیرند و یکی از صدها بخش سئو سایت می‌باشد.
  • چرا که ممکن است بتوانیم از طریق دیگری به خواسته‌ای که به دنبال آن هستیم برسیم و از روش‌های دیگری برای پنهان کردن صفحات سایتمان در نتایج موتورهای جستجو استفاده کنیم.
  • با لیست کردن برخی صفحات خاص و استفاده از Disallow‌ در حقیقت شما به ربات‌های مخرب و هکرها می‌گویید که این صفحات سایت مهم هستند و نباید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید و آن‌ها به راحتی این صفحات را پیدا می‌کنند.
  • خوشبختانه دسترسی ربات‌ها به صفحه‌ها یا فایل‌ها را می‌توانیم کنترل کنیم.
اگر این کارها را با موفقیت انجام دهید، ساعت و تاریخ آخرین بررسی فایل ربات به زمانی بعد از درخواست تغییر می‌کند. برای اطمینان هم می‌توانید دوباره از همین ابزار برای مطمئن شدن استفاده کنید. همان Notepad ساده ویندوز یا هر ویرایشگر متن دیگر که فایل خروجی از نوع TXT می‌دهد قابل استفاده است. دستور Disallow به ربات‌ها می‌گوید که چه فولدرهایی از وب‌سایت شما را نباید بررسی کنند. درواقع این دستور، بیانگر آدرس‌هایی است که می‌خواهید از ربات‌های جستجو پنهان بماند.

نمونه فایل Robots.txt برای سایت وردپرسی

می‌توانید با ادغام دستورالعمل‌هایی که منجر به ایجاد یک فایل robots.txt بزرگ‌تر می‌شود، اندازه فایل robots.txt را کاهش دهید. به عنوان مثال، مطالب حذف شده را در یک فهرست جداگانه قرار دهید. دستور Allow دقیقا برعکس دستور Disallow عمل می کند؛ این دستور به ربات های موتور جستجوی گوگل اجازه ایندکس کردن را می دهد. در ادامه قصد داریم توضیحات مفصلی را درباره فایل Robot.txt به شما بدهیم و کاربرد های آن را بگوییم. ربات گوگل ، به شکلی طراحی شده است تا شهروند خوبی برای دنیای اینترنت باشد. خزیدن، اولویت اصلی این ربات است پس طوری طراحی شده که تا بر تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت تاثیری نگذارد.

http://asusmag.irدر این موقعیت سرعت لود صفحات سایت پایین میاد و این موضوع تاثیر منفی بر سئو سایت داره. بنابراین، برای اینکه از این مشکل جلوگیری بشه، باید دسترسی ربات ها رو محدود کرد. به همین دلیل سئوکاران و وبمسترها از فایل Robots.txt در سایت خودشون استفاده می کنند تا سرعت سایت خودشون کاهش پیدا نکنه. در عمل فایل های robots.txt به user agent ها (مانند ربات های موتورهای جستجو) اشاره می کنند که کدام صفحات را پایش و به کدام مسیرها کاری نداشته باشند.

این الگوها با کاراکترهای * و دلار $ مشخص می‌شوند: