فایل robots txt چست؟ چه تاثیر بر روی سئو دارد؟ با دستورات و نحوه ساخت- پارس‌پک | theme-market

پس برای اینکه در دنیای تجارت بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید باید تمام مسائل را موردتوجه قرار دهید. شما توسط فایل Robots.txt می‌توانید به‌راحتی سئو سایت خود را بالا ببرید. این کار سبب می‌شود با زیادتر شدن محتوای سایتتان بتوانید روی آن مدیریت بهتری داشته باشید و مثل یک وب‌مستر حرفه‌ای آن را کنترل کنید. بنابراین این ربات در بالا رفتن سئو سایت اهمیت فراوانی دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

به چه دلیل از فایل Robot.txt استفاده می کنیم؟

در صورتی که فایل robots.txt دارای دستوری برای محدود کردن پایشگرها نباشد (یا اصلا هیچ فایل robots.txt وجود نداشته باشد)، پایشگرها بدون هیچ محدودیتی به تمام قسمت های یافته شده سر زده و آنها را ایندکس می کنند. موتورهای جستجو برای پایش وب سایت ها لینک ها را دنبال کرده و از یک سایت به سایتی دیگر می روند. هر خزنده ای ممکن است سینتکس کد شما را متفاوت تفسیر کنداگرچه خزنده‌های وب معتبر دستورالعمل‌های موجود در فایل robots.txt را قبول می‌کنند، اما هر خزنده ممکن است دستورالعمل‌ها را متفاوت تفسیر کند. شما باید سینتکس مناسب برای آدرس دادن به خزنده های وب مختلف را بدانید زیرا ممکن است برخی دستورالعمل های خاصی را درک نکنند.

http://asusmag.ir

هدف از این مجله خبری تم مارکت این است که اگر مدیران سایت دوست نداشته باشند گوگل به تمام قسمت‌های سایتشان نفوذ کند می‌توانند از این فایل استفاده کرده و یک نوع حریم برای سایتشان ایجاد کنند. شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌ای که در بالا ذکر شد کاری کنید که قسمتی از فایل‌ها مانند readme.html در گوگل ایندکس نشود و یا غیرازاین می‌توانید هر فایل دلخواه دیگری را مشخص کنید تا نمایش داده نشود. و شما می‌توانید برای ویرایش و ایجاد آن از یک FTP یا با فایل منیجر کنترل‌پنل هاست خود اقدام کنید.

  • اگر robots.txt بیش از 30 روز در دسترس نباشد، Google از آخرین نسخه کش شده robots.txt استفاده خواهد کرد.
  • در انتها هم با زدن دکمه submit از گوگل بخواهید تا فایل جدید را دریافت و بررسی کند.
  • اما خوشبختانه برخلاف این عده خاص، بسیاری از خزنده‌های مهم سطح وب به این قوانین و دستورات احترام می‌گذارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند.
  • یکی از تکنیک هایی که در سئو مورد استفاده قرار می گیرد، URL Cloacking نام دارد که برای پنهان کردن آدرس صفحات از دید موتور های جستجو و کاربران کاربرد دارد.
  • در حال حاضر با طراحی سایت مراکز تجاری می‌توان با یک هزینه‌ی کم، تبلیغاتی دائمی را برای مرکز تجاری خود داشت.
  • از آن جایی که فایل Robot.txt یک فایل متنی ساده است، ایجاد کردن آن کار دشواری نیست؛ برای انجام این کار نیاز به یک ویرایشگر متن ساده مانند Notepad دارید.

بعبارت دیگه موتور جستجو تمام سایت شما رو زیر و رو میکنه ولی فقط صفحه ها و پوشه هایی رو برای قرار دادن تو نتایج جستجو مشخص میکنه که شما میخواین. موتور جستجوی گوگل ربات‌های مختلفی دارد که هرکدام وظیفه خاصی دارند، شناخت این ربات‌ها به ما کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنیم و به صورت خیلی دقیق‌تری بتوانیم فایل ربات سایتمان را طراحی کنیم. به طور کلی استفاده از فایل Robots.txt برای محدود ساختن دسترسی ربات‌ها به برخی صفحات گزینه بهتری محسوب می‌شود زیرا اجرا و پیاده سازی تگ نوایندکس بر روی منابع چندرسانه‌ای کمی دشوار است. از طرفی دیگر نیز محدود ساختن تعداد زیادی صفحه در سایت از طریق فایل Robots.txt بسیار ساده است و با افزودن یک آدرس به فایل انجام می‌شود اما تگ نوایندکس باید به صورت دستی به هر صفحه اضافه شود. بنابراین برای جلوگیری از ایندکس صفحات سایت، فایل ربات ساز نسبت به متا تگ noindex انتخاب هوشمندانه‌تری به نظر می‌رسد.

نمونه فایل Robots.txt برای سایت وردپرسی

با درج اطلاعاتی خاص در این فایل شما می تونین به ربات های موتورهای جستجو بگین که کدوم صفحه، کدوم فایل و کدوم بخش های سایت شما رو دیده و اون ها رو ایندکس کنه و کدوم صفحات رو نادیده بگیرن. اگر بتوانید فایل robots.txt خوبی ایجاد کنید، می‌توانید به موتورهای جستجو (به خصوص Googlebot) بگویید که کدام صفحات را مشاهده نکند. در واقع با این کار به ربات‌ها می‌گویید کدام صفحه‌ها اصلاً در اولویت شما نیستند. حتماً شما هم نمی‌خواهید که ربات خزنده‌ گوگل برای مشاهده و ایندکس محتوای تکراری و کم ارزش، سرورهای شما را اشغال کند.