ساخت فایل ربات Robots txt Generator ابزار سئو پونه مدیا | theme-market

دستور sitemap که در ادامه این دستور آدرس نقشه سایت می‌آید یک روش برای نشان دادن نقشه سایت به موتور جستجو است. این دستور برای اطمینان حاصل کردن از این است که هیچ صفحه‌ای در حین خزیدن در سایت فراموش نشود. با این وجود وجود نقشه سایت تاثیری در اولویت‌بندی خزش صفحات توسط ربات ندارد. علاوه بر این یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو بیان می کند که نقشه سایت XML در کجا واقع شده است. پس از درک مفهوم فایل robots.txt به تاثیر این فایل در سئو و بهینه سازی سایت می پردازیم. فایل Robots.txt یک فایل متنی است که مدیران وب‌سایت‌ها برای آموزش به ربات‌های موتورهای جستجو ایجاد می‌کنند.

فایل robots.txt دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

ما به شدت توصیه می‌کنیم اگر فایل robots.txt را در سایت خود ندارید، بلافاصله آن را ایجاد کنید. یکی دیگه از دلایل استفاده از فایل Robots.txt، مدیریت لینک های سایت هست. در این روش شما آدرس یه صفحه از سایت رو از دید گوگل مخفی نگه می دارین.

دلیل نیاز به فایل Robots.txt

درود زیادی شلوغ شده توی سایت ما سرچ کنید ساخت فایل ربات آموزشش هست یه فایل ساده باید بسازید. در این دستورات به ربات ها می گویید که کدام یک از صفحات شما اجازه ایندکس شدن دارند یا ندارند. برای اجازه دادن به خزش توسط ربات مورد نظر از دستور Allow و برای جلوگیری از خزش از دستور Disallow استفاده می شود. اما گاهی در همین فرایند جستجو و کاوش کردن مطالب مشکلات و معضلاتی پیش می آید که لازمه آن داشتن اطلاعات پایه ای و اساسی از سئوی سایت است. (کاوش شدن شاید عبارت بهتری باشد) مطالب سایت توسط ربات های گوگل اثرگذار است، یک فایل متنی است موسوم به فایل Robots.txt. به همین منظور ما سعی می کنیم در این بخش از مقاله به بررسی دلایل استفاده از فایل Robots.txt بپردازیم.

http://asusmag.irبرای مثال می توانید به ربات های گوگل بگویید که کدام صفحات سایت شما را ایندکس کنند و در نتایج گوگل نمایش دهند و کدام صفحات را در نتایج گوگل نمایش ندهند و ایندکس نکنند. فایل Robots.txt یک فایل متنی کاملا ساده است؛ همانطور که از نام این فایل پیداست، فرمت .txt دارد و در دایرکتوری سایتتان قرار خواهد داشت. شما با کمک این فایل می توانید به ربات های گوگل و کراولر ها دستورات دلخواه خود را بدهید.

  • یعنی موتور جستجو طبق عادت همیشه سایت شما رو کامل بررسی میکنه و اینکه کدوم صفخه رو تو نتایج جستجو به کاربرا نشون بده یا نه رو میتونین داخل این فایل مشخص کنین.
  • می‌توانیم به کمک فایل robots.txt مشخص کنیم که آدرس این فایل دقیقا کجاست و موتورهای جستجو از کجا باید آدرس نقشه سایت ما را پیدا کنند.
  • لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد.
  • برای گذاشتن کامنت و یادداشت در داخل فایل ربات می‌توانیم از علامت # استفاده کنیم، به این ترتیب جلوی هشتگ هرچیزی که بنویسیم توسط ربات‌ها و خزنده‌ها نادیده گرفته می‌شود.
  • فرض پیش‌فرض این است که یک user-agent می‌تواند هر صفحه یا فهرستی را که توسط یک disallow قانون مسدود نشده است بخزد.
مجله خبری تم مارکت بالا به این معنا است که “دستورات فایل، برای همه ربات‌های جستجوگر یکسان عمل می‌کند”. از آنجایی که منبع محدودی از خزیدن دارید، می‌توانید robots.txt را نصب کنید تا از صفحات اضافی از طریق Googlebot جلوگیری کرده و آنها را به موارد مهم معرفی کنید. نحوه ایجاد فایل ‏Robots.txt داشتن فایل Robots.txt برای هر سایت لازم است. زمانی که یک موتور جستجو سایتی را بررسی می کند، اول فایل robots.txt را در سطح ریشه پیدا کرده و بعد از شناسایی آن، خزنده، فایل را خوانده و در آخر فایل ها و دایرکتوری هایی را که ممکن است مسدود شده باشند، پیدا می کند. فایل Robots.txt یک فایل متنیست که وبمسترها با ایجاد آن می توانند ربات های موتورهای جستجو را در هنگام پایش وب سایت راهنمایی کنند. فایل robots.txt جزیی از پروتکلی با نام REP است که به استانداردسازی نحوه پایش وب توسط رباتها و چگونگی دسترسی و ایندکس محتوا و ارائه آن به کاربران می پردازد.

از استفاده از UTF-8 BOM در فایل robots.txt خودداری کنید