سئوی robots txt ، مثالی بزرگ برای جستجوگرها دهاستینگ فایل روبات سئو | theme-market

اما مجله خبری تم مارکت موتور جستجو با مشاهده یک صفحه جدید در یک سایت یا یک سایت کاملا جدید که پیش از این مشاهده نکرده است، فایل Robots.txt را بررسی می‌کند تا از وضعیت مجوز برای بررسی و فهرست کردن صفحه یا سایت جدید را اطلاع یابد. در هنگام طراحی سایت، مطمئن شوید که از این فایل در هیچکدام از URL هایی که می خواهید توسط گوگل ایندکس شوند و نتایج آنها نمایش داده شوند، استفاده نکرده اید. اگر با پروکسی های مختلف (به کمک ربات ارتقاء سئو ) بر روی ریپوتاژ ها و بک لینک های خودتان در سایت های مقصد کلیک کنید، گوگل خیلی سریعتر توجه اش به این ریپوتاژ ها جلب شده و بک لینک های تان را ایندکس خواهد کرد. تعیین تأخیر خزیدن به منظور جلوگیری از بارگیری بیش از حد سرورهای سایت، زمانی‌که ربات‌های خزنده در یک زمان چندین URL را بارگیری می‌کنند. گوگل این فرمان را نمی‌شناسد، اگرچه موتورهای جستجوی دیگر آن را تشخیص می‌دهند.

ربات‌های مختلف، دستورات را به روش‌های متفاوتی تفسیر می‌کنند

اگرچه گوگل صفحاتی که در فایل Robots.txt محدود شده‌اند را خزش و ایندکس نمی‌کند، اما ممکن است از سایر صفحات، لینک‌هایی به این صفحات محدود شده وجود داشته باشند که موجب ایندکس شدن این صفحات شوند. همچنین برخی از دستورات انحصاری ربات‌های خاص هم برای بسیاری از ربات‌ها، ناشناخته و غیر قابل درک است و به همین خاطر ممکن است برخی ربات‌ها از این دستورات پیروی کنند و برخی دیگر به آن‌ها توجهی نکنند. دقیقا همانطوری که حرف زدن به زبان چینی برای بسیاری از مردم جهان کاملا غیر قابل مفهوم و درک است. برای گذاشتن کامنت و یادداشت در داخل فایل ربات می‌توانیم از علامت # استفاده کنیم، به این ترتیب جلوی هشتگ هرچیزی که بنویسیم توسط ربات‌ها و خزنده‌ها نادیده گرفته می‌شود. فرض کنید که در وبسایت‌تان فولدری به نام mypic دارید که در آن یکسری تصاویر را نگهداری می‌کنید که علاقه‌ای ندارید ربات‌ جستجو تصاویر گوگل آن را بررسی کند و در نتایج خود نشان دهد.

تاثیر فایل Robots.txt

مختصر بخواهیم بگوییم، این فایل به خزنده ها می گوید که چه قسمت هایی را اجازه دارند دنبال کنند و چه قسمت هایی را مجاز نیستند و اجازه ندارند که دنبال کنند. البته که این دستورالعمل ها می تواند بسیار بیشتر از این حرف ها باشد اما نباید جزء به جزء دستور در آن وارد کنیم. آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت eBgroup از دهه 90 بعنوان یکی از آژانس‌های موفق در زمینه سئو، طراحی سایت، تولید محتوا و تبلیغات کلیکی در غرب تهران مشغول به فعالیت بوده است. پس از آپلود فایل robots.txt در ریشه سرور، بررسی کنید که آیا برای عموم قابل دسترسی است یا خیر و آیا گوگل می‌تواند آن را بررسی کند. فایل robots.txt از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در زمان پیاده سازی باید به تمامی این بخش ها توجه داشته باشید و سعی کنید که جزئی ترین نکات را نیز در زمان پیاده سازی رعایت کنید. BOM در واقع مخفف عبارت byte order mark است که در واقع یک کاراکتر غیر قابل مشاهده در ابتدای فایل robots.txt می باشد و برای رمزگذاری منحصر به فرد یک فایل متنی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • طراحی پورتال سازمانی مسئله‌ای است که حتی شرکت‌های طراحی سایت نیز کمتر به آن ورود می‌کنند و می‌توان گفت که سخت‌ترین موضوع در طراحی سایت، طراحی پورتال سازمانی است.
  • عدم اجازه دسترسی به برخی از بخش های سایت می تواند مورد سوءاستفاده توسط هکرها قرار گیرد.
  • با استفاده درست از فایل robots.txt می توانید به ربات‌های جستجو بگویید که Crawl Budget سایت‌تان را به درستی مصرف کنند.

به کمک متا تگ noindex در هدر یک صفحه می‌توان امیدوار بود که این صفحه به صورت کامل از نتایج گوگل حذف خواهد شد. برای اینکار کافیست در هدر صفحه مورد نظر به صورت زیر عمل کنید. گوگل که به خوبی از این موضوع آگاه است، برای اینکه به تجربه کاربری سایت‌ها کمترین لطمه را وارد کند برای هر سایت یک بودجه خزش مشخص در نظر می‌گیرد و با توجه به فاکتورهای مختلفی این بودجه را کم یا زیاد می‌کند. موتور جستجو گوگل به تجربه کاربری سایت‌ها توجه ویژه‌ای دارد، یکی از مواردی که به تجربه کاربری کاربران لطمه زیادی وارد می‌کند بحث از دسترس خارج شدن سایت یا به اصطلاح down شدن آن است. برای انجام این کار و یافتن خطاهای فایل Robots.txt ابتدا وارد وب سایت Google Search Console شده و سپس وارد بخش robots.txt Tester شوید و گزینه Test را انتخاب کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل در فایل Robots.txt پس از چند ثانیه ارور قرمز رنگ Disallowed به همراه تمامی خطاهای موجود به صورت با هایلایت شده برای شما نمایش داده می‌شوند.

بهترین روش برای پیشگیری از مسدود شدن محتوا

لازم به ذکر است که این دسترسی ها را هیچ شخصی به غیر از مالک سایت نباید داشته باشد. در ادامه ی مقاله نحوه ساخت فایل ربات را با دستورات آن آورده ایم. توجه کنید که اگر سایت شما فایل Robots.txt نداشته باشد هم ربات‌های گوگل کار خودشان را می‌کنند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، ربات بدون هیچ محدودیتی به تمام بخش‌های در دسترس سر می‌زند.

http://asusmag.ir