آشنایی با معروف ترین صنایع دستی اصفهان کاماپرس | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ

اقلیم شهر اصفهان در شمال و شرق از منطقه کویری تأثیر گرفته و در جنوب به جهت وجود کوه صفه از هوای خنک‌تری بهره‌مند است. آب و هوای اصفهان به طورکلی معتدل و خشک است و مقدار بارش باران و برف به نسبت متوسط دارد. اوایل این عمل با قلم مو انجام می شد ولی به علت صرف وقت و هزینه، هنرمندان ترجیح دادند مهرهایی را حکاکی کنند، و این کار را برایشان ساده تر کرد. بیشتر طرح های که بر روی این پارچه ها دیده می شود تصویر عشاق، تصاویر تاریخی، تصویر شعرا، تصاویر طبیعت، بته و جقه که به نسبت بقیه طرح ها، پرطرفدارتر است. تنوع گونه‌های گیاهی و داروهای گیاهی در فریدونشهر اصفهان باعث شده تا عسل این شهر جزو مرغوب‌ترین عسل‌های ایران به حساب بیاید.

نگارگری در اصفهان

آشنایی با معروف ترین صنایع دستی اصفهان کاماپرس | گالری تبلیغاتی امیران تبلیغ امروزه میمه اصفهان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید قالی دست‌بافت استان شناخته می‌شود و برای بافت قالی‌ها از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و کتان استفاده می‌شود. اگر اطلاعات بیشتری از صنایع دستی اصفهان دارید یا هنری را می‎‌شناسید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، در بخش نظرات همین مقاله، اطلاعات خود را با ما و دیگر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید. پارچه‌های قلمکاری مورد توجه ویژه درباریان بود و بیشتر لباس آن‌ها از قلمکار زر یا اکلیلی تهیه می‌شد.

جا دستمال کاغذی رومیزی ملیله کاری

بهترین بازار ها برای خرید صنایع دستی اصفهان، بازار های سنتی اطراف میدان نقش جهان می باشند. صنایع دستی اصفهان، قدمتی طولانی دارد به بلندای تاریخ، اوج رونق و شکوفا شدن این هنرهای زیبا دوران صفویه بود، از آن زمان این مهارت از هنرمندان و استادان بزرگ، با روش استاد شاگردی، نسل به نسل منتقل شد تا به امروز. پس از رونق دوران صفویه، بازار این حرفه در زمان قاجاریه از رونق افتاد و بعد از انقلاب مشروطه، جان تازه ای گرفت و خوشبختانه هنوز هم پابرجاست.

  • در کنار این موارد، خرید خاتم کاری به شکل هدایای تبلیغاتی ست و تندیس های خاتم کاری شده توجه بسیاری از سازمان و ارگان های مختلف را به سمت خود جلب کرده که با سفارشی سازی بیشتر و اختصاصی می توان زیبایی آنها را چندین برابر کرد.
  • در هنر فیروزه کوبی، تکه‌های کوچک فیروزه روی سطوح فلزی قرار داده می‌شود.
  • از انواع محصولات سکمه دوزان و قلاب دوزان می توان به زیر بشقابی ها و دستمال های مخصوص و رومیزی های گرد اشاره کرد.
  • تنها صنعت دستی نایین که در مشرق شهر اصفهان واقع است ، صنعت عبا بافی می باشد که در ناحیه ای به نام محمدیه انجام می شود.
  • هنرمندان سوزن‌دوز به وسیله نخ‌کش کردن زمینه پارچه‌ها، طرحی که می‌خواهند را به وجود می‌آورند.
  • نگارگری نوعی نقاشی باستانی-اسلامی است که یکی از هنرهای کمتر شناخته شدۀ ایرانی به شمار می رود.
همین تسلط در صنایع دستی اصفهان که طیف وسیعی از هنرها مانند قالی بافی، فلزکاری، چوب کاری، نقاشی، سرامیک و نساجی را در بر می گیرد، با ظرافت به کار می رود. در جدول زیر لیست صنایع دستی استان اصفهان شرح داده است که برخی از این هنرها در دوران صفوی رونق داشته است و امروزه منسوخ شده است اما برخی از آن‌ها همچنان پابرجا هستند. بخش قابل توجهی از صنایع دستی اصفهان با هنر خاتم کاری ساخته می‌شوند. در این هنر، قسمت بیرونی اشیا با نقش‌های مثلثی شکل به صورت منظم پوشانده می‌شود. امروزه، اشیایی که با خاتم کاری تزئین می‌شوند بیشتر از جنس برنج، برنز و چوب هستند.

پس از تکمیل طرح، کاشی را در کوره قرار می‌دهند تا مستحکم و آماده ارائه به بازار شود. طرح‌ها و نقوش زیبا در هنر منبت کاری اصیل طرح‌های اسلیمی، ختایی و سایر نقوش سنتی است؛ اما متاسفانه استفاده از این نقوش در حال فراموشی است و این روزها طرح‌های خارجی جای آن‌ها را گرفته‌اند. در این هنر، چوب درخت‌ها و گیاهان مختلف (آبنوس، فوفل، بقم، شمشاد، عناب و گردو) با رنگ‌های گوناگون به‌گونه‌ای در کنار هم قرار داده می‌شوند که طرح مورد نظر به زیبایی پیاده شود. در هنر فیروزه کوبی ظرف‌ها، زیورآلات و اشیای تزیینی (از جنس مس، برنج، نقره یا برنز)  با استفاده از سنگ‌های فیروزه در قطعات بسیار کوچک آراسته می‌شوند. برای این کار قطعات ریز فیروزه را با استفاده از ابزار و وسایل فیروزه کاری روی ظروف مسی قرار می‌دهند و با استفاده از چسب فیروزه کوبی یا لاک گردویی آن‌ها را محکم می‌کنند.

از معروف ترین سوغاتی اصفهان: دوغ و گوشفیل